Ana içeriğe atla

İhracat birim fiyatı 2017’de 1.28 dolar oldu

TİM verilerine göre 2017’de birim değer yüzde 0,88 oranında arttı. 

Birim değer artışı son 4 yıldır ilk kez gerçekleşiyor.Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) alt sektör verilerine göre ihracat birim fiyatı 2017’de 1,28 dolar oldu. Bir önceki yılda birim fiyatları 1,27 dolar seviyesindeydi. TÜİK, birim fiyat hesaplamasında kullanılan ihracat miktarlarını sadece ürün bazında açıklıyor. Sektör bazında rakamlar ise TÜİK sektör verileri yayımlandıktan sonra TİM kayıtları ile karşılaştırılarak yapılıyor. TİM ise kendi kayıtlarından öncü gösterge niteliğinde tutar-miktar verilerini açıklıyor. TİM verilerine göre 2017’de birim değer yüzde 0,88 oranında arttı. Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi bu artışın yüzde 1,5 seviyesinde olduğunu belirtti. Birim değer artışı son 4 yıldır ilk kez gerçekleşiyor.

Tekstil, hazır giyim hala “yüksek katma değerli” ürün

Türkiye’de son dönemde ihracat birim değerlerde düşüş gerçekleşiyordu. 2017’de ilk kez yükseliş gerçekleşti. Bunda dünya ticaretindeki artışa bağlı olarak gelen fiyat artışlarının da etkisi bulunuyor. Buna karşılık, Türkiye’nin ihracatçı sektörleri içinde, göreli olarak yüksek birim değer beklenen sektörlerdeki düşüklük dikkat çekiyor. Örneğin, elektrik-elektronikte 3,85 dolar/ Kg birim değeri gözleniyor. Bundaki ana neden ise bu sektörün içinde kablo vb. gibi çok düşük katma değerli ürünlerin de bulunması. Sektörel alt kalemlere bakıldığında bu fark da gözleniyor. Örneğin yine elektrik-elektronikte cihaz kategorisinde birim fiyat 20 dolar düzeyinde bulunuyor.

Birim değeri en yüksek mücevher

TİM verilerine göre, sektörel olarak bakıldığında, 2017’de en yüksek birim değere 722 dolar ile mücevherde ulaşıldı. Mücevheri, 27 dolar ile savunma ve havacılık izledi. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü ise 15,30 dolar birim fiyata ulaştı.

Fındıkta yüzde 20 gerileme var

2017 içinde birim fiyatlarda bazı sektörlerde düşüş gözlenirken, genel olarak artışlar dikkat çekti. Tarım sektörüne dahil ürünlerde genel olarak bir geri gidiş oldu. Buna karşılık sanayi mamullerinin büyük bir kısmında birim değer arttı. Fındıktaki yüzde 20,51 birim fiyat düşüşü dikkat çekti. Sanayi ürünlerinde en yüksek birim fiyat düşüşü yüzde 21 ile elektrik-elektronikte gözlenirken, en yüksek artış yüzde 43 ile savunma sanayiinde oldu.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ülkelerin İhracat Rakamları ve En Çok ihracat Yapan Ülkeler (2017)

Ülkelerin ekonomilerini değerlendirirken kullanılacak onlarca parametre mevcuttur. Ülkelerin ihracat miktarları da bu parametrelerin en önemlilerindendir. Dünya’nın en fazla ihracat yapan ülkeleri ve bu ülkelerin ihracat miktarlarını listeleştirdik. Yapılan ihracat miktarlarını ülkelerin nüfusları ile birlikte yorumlamaya çalıştık. En Fazla İhracat Yapan Ülkeler 2018 Çin : 2,263 Milyar $ Amerika Birleşik Devletleri: 1,547 Milyar $ Almanya: 1,448 Milyar $ Japonya: 698 Milyar $ Hollanda: 652 Milyar $ Güney Kore: 574 Milyar $ Hong Kong: 550 Milyar $ Fransa: 535 Milyar $ İtalya: 506 Milyar $ İngiltere: 445 Milyar $ Belçika: 430 Milyar $ Kanada: 421 Milyar $ Meksika: 410 Milyar $ Singapur: 373 Milyar $ Birleşik Arap Emirlikleri: 360 Milyar $ Son yıllarda Çin’e ve ihracat rakamlarına düzülen methiyeleri duymayanımız kalmamıştır. Peki durum gerçekten bize anlatıldığı gibi mi? Önümüzdeki yıllarda ekonomik güç ABD ve Avrupa bölgelerinden yava...

Lovemark ve Jenerik Marka nedir?

Saatchi & Saatchi’nin CEO’su Kevin Roberts tarafından 2005 yılında literatüre kazandırılan ve alışılagelmiş “marka” algısını bir tık öteye taşıyarak adeta bir moda halini alan “lovemark” çılgınlığı, markalara “zoraki marjinallik” kapısı açmakla kalmadı, aynı zamanda reklam sektörünün de canına can kattı. Lovemark yönetimi nasıl yapılır? Lovemark teriminin konuşulmaya başlandığı yıllarda “sosyal medya” dediğimiz Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ gibi “yeni nesil medya” araçları da hayatımıza girmeye ve gelişim göstermeye başladığından dolayı, reklamcıların işi eskiye göre hem kolaylaştı hem de biraz zorlaştı. Bu, biraz da meseleye hangi pencereden baktığınıza bağlı… Açık konuşmak gerekirse, kendinizi kendinizle kıyaslıyorsanız işiniz zor. Kısacası dünya kadar yeni reklamcılık terimi sektöre kazandırılsa dahi siz bu hıza ayak uyduramıyorsanız ve “yeni”ye bir yorum getiremiyorsanız, “yeni”yi gerektiğinde millileştiremiyorsanız, geleneksellikten kopamayan markaları tavla...

4 Popular Styles of Brand Positioning

Style 1: Arm Wrestling In this positioning style, you are trying to take on the market leader and beat them at their own game. This type of strategy can be used when there is a well-established market category but no clear market leader that is leaps and bounds ahead of everyone else. A classic example can be seen in Coke vs. Pepsi ; two products that are very similar and have to constantly compare themselves against each other to try to gain market share. The advantage of this style is that your audience already has a frame of reference, making it very easy for them to understand your offering. “Oh, I get it, this product is just like X.” However, the biggest hurdle to attempting this strategy is that it takes a lot of money and time to make it successful. Style 2: Big Fish, Smaller Pond The idea behind this style is to focus on a smaller sub-segment of an existing market. In other words, it’s about creating a niche within an underserved market segment (the proverbial small pond). T...