Ana içeriğe atla

2019’un öne çıkan pazarlama trendleri

2019 yılının pazarlama trendleri sektörün teknolojiyi çokça konuşacağı bir yıla adım attığını gösteriyor. Artırılmış gerçeklik ve yapay zeka markaların tüketiciyle kurduğu iletişimi kökten değiştirecek, chatbot’lar müşteri hizmetlerinin birinci iletişim yöntemi haline gelecek. “Voice Marketing” hiç olmadığı kadar hayatımıza girerken sosyal medya platformlarının yeni özelliklerine uyum sağlayan markalar yılın kazananı olacak.
Son yıllarda büyük önem kazanan “kişiselleştirme” konusu 2019’da pazarlamanın en temel başlığını oluşturuyor. Tüketiciler kendisine doğrudan hitap eden markalara yakınlık duyarken markaların da bu hitap gücüne sahip olabilmek için dijital pazarlama yatırımlarını artırması ve müşterilerini daha yakından tanımak için big data’ya ulaşması gerekiyor. Sosyal medya yatırımları da bu noktada büyük önem taşıyor. Zira dünya genelinde 2,234 milyar Facebook, 1,9 milyar YouTube, 1 milyar Instagram ve 326 milyon da Twit­ter kullanıcısı bulunuyor. Markaların sosyal medyada parlamaması için hiçbir engel, hiçbir sınır yok. Önemli olan bu mecralarda gerçekleşen yenilikleri doğru takip edip, içselleştirebilmek…

Pazarlamanın geleceği artırılmış gerçeklikte

Artırılmış gerçeklik (AR) hedef kitleyi tekrar belirlemede büyük rol oynuyor. Tıklanma ölçümü, görünürlük gibi dijitalde reklamverenlerin endişe duyduğu konulara da net çözümler sunuyor. Bugün, artırılmış gerçeklik kişiye özel içerik de üretiyor. Ancak AR pazarlamacılara en büyük faydayı kullanıcı deneyimi açısından sunuyor. IKEA’dan örnek verecek olursak marka hayata geçirdiği artırılmış gerçeklik uygulamasıyla kullanıcılara ürünlerini daha satın almadan deneyimleme olanağı yaratıyor. Kullanıcılar IKEA’dan satın almak istediği ürünü uygulama içerisinde seçerek günlük hayatına uygun olup olmadığını test edebiliyor. Tüketici alacağı bir mobilyanın evinde nasıl duracağını artırılmış gerçeklik sayesinde görebiliyor. IKEA artırılmış gerçeklikle hem tüketicisinin satın alma alışkanlıklarını değiştiriyor hem de bu alışkanlıkları yakından takip ederek kişiye özel pazarlama planlarını da oluşturabiliyor. Artırılmış gerçeklik daha çok tekstil ve mobilya sektöründe kullanılsa da 2018’in sonlarına doğru market alışverişlerinde kendini göstermeye başladı. Bu teknolojinin 2019 ve sonraki yıllarda pazarlamanın vazgeçilmez bir aracı olacağı öngörülüyor.

Chatbot’lar artık daha zeki

Artırılmış gerçeklik gibi chatbot hizmetlerinin de gelişim hızı katlanarak artıyor. Bu sene kullanım alanlarının hiç olmadığı kadar artacağı chatbot hizmetleri giderek daha da zenginleşecek ve hedef kitle hakkında daha fazla bilgi toplayarak kişilerin gerçekten ne istediklerini algılayabilecek. Chatbot’lar yeni teknolojilerle artık marka kimliğini ve duruşunu da daha iyi yansıtmayı başaracak. Müşteriye dönüş yapma konusunda insanlardan oldukça hızlı olan chatbot yazılımları web siteye, uygulamaya ve sosyal medya platformuna eklenerek 7/24 hizmet verebiliyor. Öyle bir gelişimden bahsediyoruz ki siz bir chatbot ile iletişim halindeyken onun yapay zeka olduğunu hissetmeyecek, karşınızda sizin sorununuzu çok hızlı çözmeye çalışan bir insan varmış gibi düşüneceksiniz. İşte bu müşterinin ihtiyaçlarına çözüm bulan ve hiç yorulmayan chatbot hizmetleri insansı özellikler kazanacak ve belki de sadece birkaç yıl içerisinde müşteri hizmetlerinin birinci iletişim yöntemi haline gelecek.

Voice marketing’in sesi yükseliyor

Tüketicilerin internetteki arama alışkanlıklarını yeniden şekillendiren sesli aramanın son yıllardaki hızlı yükselişi karşımıza güçlü bir “Voice Marketing” trendi çıkarıyor. Voice Marketing’in ileride nasıl bir gelişim göstereceğini verilerden de okumak mümkün; Google üzerinden yapılan günlük 3,5 milyar aramanın yaklaşık 3’te 1’i Siri, Alexa ve Cortana, gibi kişisel asistanlarla gerçekleştiriliyor. Ürün arama, fiyat öğrenme, satın alım, rezervasyon yaptırma ve herhangi bir konuda bilgi alma son zamanların en sık gerçekleştirilen sesli arama konuları arasında. 2018’in Aralık ayında Google Asistan’ın Türkçe olmasıyla özellikle 2019’un sonlarına doğru ülkemizde de sesli aramada çok büyük oranda artış bekleniyor. Araştırmalara göre Amerika’da 60 milyondan fazla insan kişisel asistan kullanarak günlük hayatını sesli aramayla kolaylaştırıyor. Bu potansiyel alan elbette pazarlamacılar içinde oldukça çekici… Markalarını öne çıkarmak isteyen pazarlamacıların SEO uyumlu içerik üretirken sesli arama için de SEO uyumlu çalışmalar yapmayı göz ardı etmemesi gerekiyor.
2018’de Super Bowl için hayata geçirilen Amazon Alexa reklamında kişisel asistanların önemi ve gelecekte her evin vazgeçilmezi olacağı mizahi bakış açısıyla anlatılmıştı.

Sosyal Medyanın Yeni Trendleri

Sosyal medya hesaplarını o platformların güncel kullanım şekliyle yöneten markalar rakiplerinden her zaman bir adım önde olmayı başarıyor. Peki, sosyal medya platformları bu yıl hangi özelliklerle öne çıkıyor?

Facebook “playable ads” ile iddialı

Facebook 2019’da da orta yaş üstü tüketiciye ulaşmak için en güçlü sosyal mecralar arasında yer alıyor. Amerikalı araştırma merkezi Pew Research Center’ın yaptığı araştırmaya göre Facebook Amerika’da en çok kullanılan sosyal medya platformu ve yüzde 41 gibi çok iddialı bir oranla Facebook’u en çok kullananlar 60 yaş üstü bireyler. Facebook, Türkiye’de de özellikle orta yaş üstü tüketiciye hitap etmek için 2019’da da en etkili platform olarak karşımıza çıkıyor. Facebook’un 2019’da markalara büyük avantajlar sunacağı özelliklerin başında artırılmış gerçeklik teknolojisiyle reklam alanı oluşturması geliyor. Facebook’un hikayeler özelliği bu sene daha da popüler bir hale gelerek markalara yaratıcı içerikler sunmaları için ortam hazırlıyor. Bir diğer önemli özellik ise oyun uygulamaları için… Playable Ads ile kullanıcılar oyunları indirmeden ve satın almadan Facebook üzerinde deneme imkanı buluyor. Playable Ads, uygulama indirme ve satın alma oranlarında artış sağlamaya hızla devam ediyor.

Youtube “stories” ile dikkat çekiyor

YouTube Türkiye’de ve dünyada en çok kullanılan sosyal medya platformu olaya devam ediyor. En yüksek kullanıcı oranı 16-29 yaş arasında olan platform 2019’da video içeriklerin daha çok önem kazanacak olmasıyla pazarlamanın da en gözde alanı olmaya devam edecek. Televizyon her zaman markaların reklamlarını en çok taşımak istediği alanken 2019 ve sonrası için görünen YouTube’a verilen reklamların televizyonu geçeceği yönünde… Hem maliyet olarak daha hesaplı olan hem de daha çok tüketiciye ulaşılmasına imkan sağlayan bu mecra 2019 yılında reklam yatırımlarının bir numaralı adresi olacak gibi görünüyor. YouTube’u 2019’da öne çıkaracak bir diğer özellik ise “Stories”. 2017’de Reels adını verdikleri hikaye formatını 2018’de “Stories”e çeviren YouTube, abone sayısı 10 binden fazla olan içerik üreticilerine bu özelliğini açtı. Snapchat ve Instagram’daki hikaye özelliğinin bir benzeri olan YouTube Stories içerik üreticilerine prodüksiyon olmadan da hayranlarına ulaşabilme fırsatı sunuyor ve hikayeler 24 saatte değil 7 gün sonra siliniyor.

Instagram IGTV ile yükseliyor

Sadece Türkiye’de 30 milyon, dünya genelinde ise 1 milyara yakın aktif kullanıcısı bulunan Instagram zamanımızın en güçlü ve en önemli mecralarından biri. Hem İçerik pazarlaması ve reklamda hem de müşteriyle iletişim ve müşteri servisi anlamında etkisini her geçen gün artıran Instagram bünyesine eklediği yeni özellikleriyle 2019 yılında sosyal medyanın en gözde pazarlama trendleri arasında yer alıyor. Bu özelliklerin belki de en önemlisi üzerinde bir hayli konuşulan IGTV platformu. Dikey video izleme alışkanlığını daha da pekiştiren IGTV, “YouTube’un tahtını sallayacak mı?” sorularıyla gündeme gelerek 2018’e damga vurdu. IGTV, önümüzdeki yıllarda 2019’un en potansiyel taşıyan pazarlama araçları arasına girmeye aday.

Twitter’a düzenleme butonu geliyor

Hiç şüphesiz Twitter 2018’de de popülerliğinden ödün vermedi. Kullanıcı sayısındaki artışta düşüş­ler yaşansa da Twitter 2018’in son çeyreğinde hisselerinin değerini yüzde 20’ye çıkararak yılın en kazançlı platformlarından olmayı başardı. Facebook ve Twitter sos­yal medya pazarlamasının fitilini ilk ateşleyen platformlardan fakat Twitter markalar için endişe verici unsurları oldukça fazla olan bir platform. Twitter CEO’su Jack Dorsey’nin çok büyük bir temizlik operasyonuna başlayacağını açıklaması Twitter’a olan güveni tekrar güçlendirdi. 2019’da gelecek olan Tweet düzenleme butonu gibi yeniliklerle Twitter bu sene pazarlama alanında son yılların en verimli zamanını yaşayacak gibi görünüyor.
Kaynak: Marketing Türkiye

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ülkelerin İhracat Rakamları ve En Çok ihracat Yapan Ülkeler (2017)

Ülkelerin ekonomilerini değerlendirirken kullanılacak onlarca parametre mevcuttur. Ülkelerin ihracat miktarları da bu parametrelerin en önemlilerindendir. Dünya’nın en fazla ihracat yapan ülkeleri ve bu ülkelerin ihracat miktarlarını listeleştirdik. Yapılan ihracat miktarlarını ülkelerin nüfusları ile birlikte yorumlamaya çalıştık. En Fazla İhracat Yapan Ülkeler 2018 Çin : 2,263 Milyar $ Amerika Birleşik Devletleri: 1,547 Milyar $ Almanya: 1,448 Milyar $ Japonya: 698 Milyar $ Hollanda: 652 Milyar $ Güney Kore: 574 Milyar $ Hong Kong: 550 Milyar $ Fransa: 535 Milyar $ İtalya: 506 Milyar $ İngiltere: 445 Milyar $ Belçika: 430 Milyar $ Kanada: 421 Milyar $ Meksika: 410 Milyar $ Singapur: 373 Milyar $ Birleşik Arap Emirlikleri: 360 Milyar $ Son yıllarda Çin’e ve ihracat rakamlarına düzülen methiyeleri duymayanımız kalmamıştır. Peki durum gerçekten bize anlatıldığı gibi mi? Önümüzdeki yıllarda ekonomik güç ABD ve Avrupa bölgelerinden yava...

Pazarlama Nedir?

Pazarlama denince çoğu sektörde olduğu gibi, burada da aklınıza ilk olarak Amerika gelmeli. Zira pazarlamanın ilk tanımları, bu sektörün dernek haline gelebilmesi yine Amerika’da başlamıştır. Amerikan Pazarlama Derneği 1985 yılında pazarlamayı “Pazarlama, kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayacak değişimi meydana çıkarabilmek için mal, hizmet ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, dağıtımı ve tutundurulmasına yönelik planlama ve uygulama sürecidir” şeklinde tanımlamıştır. Bu tanım uzun yıllar hem akademisyenler hem de uygulamacılar tarafından kabul gördü. Amerikan Pazarlama Derneği 1985 yılında yapmış olduğu tanımı 2013 yılında geliştirmiş ve pazarlamayı “müşteriler, örgüt, paydaşlar ve genelde toplum için değer ifade eden malları, hizmetleri ve hatta fikirleri üretme, duyurma, teslim ve mübadele faaliyeti, kurumlar seti ve süreçleri” olarak tanımlamıştır. Bu tanım yine günümüzde en fazla kabul görem tanımlardan birisidir.

Lovemark ve Jenerik Marka nedir?

Saatchi & Saatchi’nin CEO’su Kevin Roberts tarafından 2005 yılında literatüre kazandırılan ve alışılagelmiş “marka” algısını bir tık öteye taşıyarak adeta bir moda halini alan “lovemark” çılgınlığı, markalara “zoraki marjinallik” kapısı açmakla kalmadı, aynı zamanda reklam sektörünün de canına can kattı. Lovemark yönetimi nasıl yapılır? Lovemark teriminin konuşulmaya başlandığı yıllarda “sosyal medya” dediğimiz Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ gibi “yeni nesil medya” araçları da hayatımıza girmeye ve gelişim göstermeye başladığından dolayı, reklamcıların işi eskiye göre hem kolaylaştı hem de biraz zorlaştı. Bu, biraz da meseleye hangi pencereden baktığınıza bağlı… Açık konuşmak gerekirse, kendinizi kendinizle kıyaslıyorsanız işiniz zor. Kısacası dünya kadar yeni reklamcılık terimi sektöre kazandırılsa dahi siz bu hıza ayak uyduramıyorsanız ve “yeni”ye bir yorum getiremiyorsanız, “yeni”yi gerektiğinde millileştiremiyorsanız, geleneksellikten kopamayan markaları tavla...